Superwizja dla osób pracujących z młodzieżą

Superwizja dla osób pracujących z młodzieżą

Superwizja

W 2022 roku Warszawa przyjęła dokument „Młoda Warszawa. Polityka młodzieżowa m.st. Warszawy”, który jest spójny ze strategią rozwoju miasta #Warszawa2030. W polityce zostały określone m.in. najważniejsze obszary działań, wartości, którymi miasto powinno kierować się w pracy z młodymi, a także podstawowe zasady takiej współpracy. Wszystko po to, aby Warszawa stała się miastem przyjaznym młodym ludziom.

Jednym z priorytetowych kierunków okazała się troska o osoby dorosłe pracujące z młodzieżą i na jej rzecz, wszędzie tam, gdzie na co dzień pojawiają się młodzi ludzie – m.in. w szkołach, bibliotekach, ośrodkach sportu, muzeach, miejscach aktywości lokalnej, organizacjach pozarządowych, świetlicach środowiskowych, kościołach itd. Jak wynika z badania „Warszawski pracownik młodzieżowy” zrealizowanego przez Martynę Dudziak-Kisio we współpracy z Zespołem Polityki Młodzieżowej Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy każda osoba, która spotyka w swojej pracy młodego człowieka, odgrywa ważną i odpowiedzialną rolę w jego rozwoju, a równocześnie bardzo często mierzy się z szeregiem wyzwań i trudności. Próbą odpowiedzi na potrzeby tak różnorodnej grupy, jaką są pracownicy młodzieżowi, jest projekt obejmujący superwizje indywidualne, grupowe oraz zespołowe realizowany przez Ośrodek Pomocy i Edukacji Psychologicznej Intra na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy.

Z superwizji mogą skorzystać osoby pracujące z warszawską młodzieżą, których pracodawca prowadzi działalność na terenie m.st. Warszawy.

Z treścią polityki młodzieżowej oraz z innymi działaniami skierowanymi do pracowników młodzieżowych można zapoznać się na stronie https://dzialam.um.warszawa.pl/mloda-warszawa

O SUPERWZJI

Czym jest superwizja?

Superwizja jest procesem uczenia się i rozwoju, w którym osoba pracująca w obszarze wychowania, nauczania, wsparcia czy terapii we współpracy z bardziej doświadczonym kolegą po fachu może wzbogacać swoje umiejętności zawodowe, rozwijać swój indywidualny styl pracy. Jest wspólną wnikliwą refleksją nad pracą terapeutyczną, wychowawczą, edukacyjną, relacją z klientem, której celem jest przede wszystkim jego dobro.

Dlaczego superwizja jest ważna?

  • pozwala pogłębić rozumienie klienta, związku jego obecnego funkcjonowania, problemów, z jakimi się zgłasza lub jakie przejawia z doświadczeniami z życia;
  • pozwala na przemyślenie odpowiedniej strategii oddziaływania;
  • daje możliwość poszukiwania razem z superwizorem związków między teorią a praktyką, co służyć ma wyeksponowaniu dynamiki klienta, czy natury procesu, a dzięki temu wzbogaca praktykę osoby pracującej z klientem;
  • pozwala badać własne ograniczenia, które mogą utrudniać pracę i rozwijać świadomość swoich zasobów;

Superwizja grupowa

Superwizja grupowa daje możliwość poszerzenia swojego myślenia nie tylko o punkt widzenia superwizora, ale i innych osób pracujących w podobnym zakresie i obszarze. Spotkania w małej grupie (raz w miesiącu) są poświęcone pogłębianiu wiedzy i umiejętności w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami; pogłębianie wiedzy psychologicznej w zakresie pomocy klientom: uczniom, rodzicom, poszerzanie rozumienia klienta w kontekście systemu rodzinnego, szkolnego czy grupy rówieśniczej (także diagnoza zaburzeń), jak również  osobistemu rozwojowi oraz pogłębianiu świadomości własnego warsztatu pracy. Grupa superwizyjna daje możliwość otrzymania wsparcia, wymiany doświadczeń i informacji zwrotnych.

Jak przebiega superwizja grupowa?

Po zaprezentowaniu przypadku przez osobę superwizującą się z postawieniem zagadnienia do przeanalizowania, wspólnie podejmowana jest refleksja nad zgłoszonym problemem. Grupa ma możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami, zadania pytań klaryfikujących sytuację, postawienia swoich hipotez na temat rozumienia pacjenta i procesu terapeutycznego. Rolą superwizora jest stworzenie przestrzeni do konstruktywnej, przebiegającej w życzliwej i pełnej szacunku atmosferze dyskusji, wprowadzanie swojego myślenia i rozumienia zgłaszanego zagadnienia. Osoba pomagająca lub pracująca z młodzieżą ma możliwość uzyskania większego wglądu w swoją pracę i zrozumienia jej procesu.

Proponowane rodzaje superwizji:

Superwizja indywidualna – indywidulane sesje dla osób pracujących z warszawską młodzieżą. Czas trwania 50 minut.

Superwizja grupowa –spotkanie (najczęściej raz w miesiącu) z superwizorem w małej grupie (max 10 osób). Czas trwania 3 godziny.  

Superwizja zespołowa – spotkanie w małej grupie (do 5 osób) – kierowana jest do osób lub zespołów pracujących razem w ramach jednego projektu lub instytucji, zgłaszających potrzebę superwizji. Może też być regularną pracą zespołu pracującego pracującego z warszawską młodzieżą z superwizorem. Czas trwania 2 godziny.

 

PROWADZENIE

AGNIESZKA KUCIŃSKA – psychoterapeutka, logopedka,  facylitatorka  NVC, psycholog szkolny i pedagog 2 SLO im. P. Jasienicy w Warszawie. Ukończyła czteroletnią  Szkołę Psychoterapii w Ośrodku Pomocy i Edukacji Psychologicznej Intra rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, wcześniej dwuletnie studium pomocy psychologicznej i doradztwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Od 2003 roku związana zawodowo z  warszawską oświatą. Prowadzi od ponad 20 lat warsztaty i szkolenia dla osób  pracujących z dziećmi i młodzieżą,  a od 6 lat regularnie grupowe superwizje dla wychowawców i nauczycieli szkół niepublicznych a także warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców nastolatków.

W Poradni dla Dzieci i Młodzieży Intra prowadzi psychoterapię indywidualną młodzieży powyżej 15 roku życia, doświadczających kryzysów emocjonalnych, stresu, niskiej samooceny, trudności w relacjach. Prowadzi także konsultacje i wsparcie dla rodziców nastolatków.

GRAŻYNA REMBELSKApsychoterapeutka, psycholog dziecięcy, terapeuta Play Therapy.

Ukończyła studia psychologiczne na Uniwersytecie Warszawskim, czteroletnią Szkołę Psychoterapii Ośrodka Intra oraz całościowe szkolenie na Terapeutę Play Therapy. Stale doskonali i podnosi swoje kwalifikacje zawodowe – ukończyła Studium Analizy Transakcyjnej, Szkołę Terapii Poznawczo – Behawioralnej dzieci i młodzieży, I i II stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, I stopień Terapii Skoncentrowanej na Emocjach (EFT).

Pracuje jako psychoterapeuta dzieci i młodzieży w jednej z warszawskich poradni psychologiczno-pedagogicznych. Prowadzi również treningi umiejętności społecznych (TUS) dla dzieci. Posiada doświadczenie diagnostyczne w zakresie trudności szkolnych, problemów rozwojowych, ADHD oraz depresji i lęków u dzieci.

W poradni prowadzi Sieć Współpracy i Samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych oraz nauczycieli wspomagających, która ma charakter wspierający w rozwoju i służy wymianie doświadczeń. Dodatkowo prowadzi Zespół Kliniczny dla terapeutów i psychologów zatrudnionych w placówce, którego celem jest superwizowanie pracy klinicznej. Ma doświadczenie we współpracy ze szkołami, pracownikami OPS, Kuratorami Sądowymi oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, gdzie służy wsparciem i pomocą w zakresie trudności i problemów wychowawczych.

 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Superwizje grupowe odbywają na terenie następujących dzielnic: Śródmieście, Bielany, Bemowo, Żoliborz, Białołęka, Praga-Północ, Wola.
  • Superwizje indywidualne i zespołowe odbywają się stacjonarnie lub on-line za pomocą aplikacji MS Teams.
  • Superwizje są kierowane do osób dorosłych pracujących z warszawską młodzieżą od 13 do 26 roku życia, których pracodawca prowadzi działalność na terenie m.st. Warszawy.
  • Projekt trwa do czerwca 2025 roku. Przewidzieliśmy 131 superwizji indywidualnych, 7 superwizji grupowych oraz 21 superwizji zespołowych.
  • W przypadku rezygnacji z udziału w superwizji prosimy o przesłanie informacji na adres e-mail: m.trzpil@osrodekintra.pl. Osoby, które nie przyjdą na umówioną superwizję bez wcześniejszego poinformowania organizatora, nie będą mogły wziąć udziału w projekcie do końca jego trwania.

KONTAKT

Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania, prosimy o kontakt:

Magdalena Trzpil
tel.: 607 476 219
m.trzpil@osrodekintra.pl

    Wybierz rodzaj superwizji

    Czy korzystałeś/aś już z superwizji?*

    Czy placówka, w której pracujesz, prowadzi działalność na terenie m.st. Warszawy?*

    W jakiej placówce pracujesz?*

    Superwizje nie są skierowane do przedstawicieli sektora prywatnego, który prowadzi wyłącznie działalność komercyjną.

    Opisz na czym polega Twoja praca z młodzieżą od 13 do 26 roku życia w ramach zgłoszonej placówki*

    Skąd dowiedziałeś/aś się o superwizjach?*

    Dane osobowe


    Dane pracodawcy: