
O STUDIUM
Studium Treningu Interpersonalnego (STI) jest propozycją dla doświadczonych trenerów i psychoterapeutów, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w obszarze pracy z grupą, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji w zakresie prowadzenia treningu interpersonalnego.
W trakcie Studium :
- poddajemy wspólnej refleksji własne doświadczenia treningowe trenerów-uczestników,
- dodajemy szeroką usystematyzowaną wiedzę na temat procesów grupowych i indywidualnych oraz zadań i interwencji prowadzących grupę,
- przeprowadzamy przez ćwiczenia i zadania zwiększające świadomość i umiejętności trenerskie,
- przygotowujemy do szkoleniowego treningu interpersonalnego, który uczestnicy przeprowadzają na sobie, by następnie poprzez jego szczegółowe omówienie doprowadzić do zintegrowania przez uczestników wiedzy, nabytej w procesie intelektualnego poznawania różnych obszarów pracy grupowej, z ich wiedzą doświadczeniową,
Podczas STI dzielimy się własnym stylem pracy z grupą. Wyznaczają go między innymi:
- szacunek dla wolności drugiej osoby,
- uważność na procesy indywidualne i grupowe – stwarzanie przestrzeni dla samosterowności osób i grupy,
- uznanie wagi zasad konstruktywnego komunikowania się, które zwiększają podmiotowość i dają narzędzia do rozwiązywania trudnych sytuacji,
- wdrażamy uczestników w stały proces przyglądania się sobie, swoim emocjom, uczuciom, sygnałom z ciała w „tu i teraz” i dzielenia się tym w ramach bieżących wymian i nieoceniających informacji zwrotnych.
Ukończenie Studium daje przygotowanie do prowadzenia treningów interpersonalnych i tym samym umożliwia, po wdrożeniu praktyki, staranie się (przy spełnieniu pozostałych warunków określonych przez Radę Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego) o drugi stopień trenerski PTP.
Zajęcia są prowadzone przez dwoje trenerów.
Kolejna edycja Studium Treningu Interpersonalnego rozpocznie się w listopadzie 2024 r.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu prosimy o wypełnienie ankiety zgłoszeniowej
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt: Danuta Ziółkowska – d.ziolkowska@osrodekintra.pl, 577 092 555.

Szkolenie w STI ma charakter specjalistyczny, wymaga wcześniejszego doświadczenia pracy z grupami i podstawowej wiedzy trenerskiej, ponadto stabilności i dojrzałości osobowej.
Warunkiem uczestnictwa jest ukończenie szkoły trenerskiej lub szkoły psychoterapii, własne doświadczenie uczestnictwa w treningu interpersonalnym (obowiązkowo jeden trening interpersonalny odbyty w Intrze), a także praktyka trenerska w prowadzeniu treningów i/lub warsztatów psychoedukacyjnych (co najmniej 100 godzin w ciągu ostatnich 4 lat). Pożądane jest również doświadczenie bycia kotrenerem na treningu.
Przyjęcie do STI jest poprzedzone wcześniejszą rozmową wstępną (50 min.) z prowadzącymi.

ORGANIZACJA ZAJĘĆ
- Program obejmuje 8 zjazdów:
- 7 spotkań warsztatowych oraz szkoleniowy trening interpersonalny, trwający 6 i pół dnia. Razem 145 godzin (zegarowych).
- Zajęcia odbywają się w małej, 10 – 12 osobowej grupie.
- Wszystkie zjazdy całodzienne zawierają godzinną przerwę obiadową.

Zjazd I
WPROWADZENIE
- Program i specyfika STI – omówienie i ustalenie zasad prac
- Cele STI
- Kontrakt dla uczestników STI
TRENING
- Trening interpersonalny – historia, koncepcje, style, sposoby prowadzenia
- Cele treningu interpersonalnego
- Korzyści i zagrożenia uczestniczenia
w treningu interpersonalnym
Zjazd II
GRUPA
- Dynamika procesów grupowych
i indywidualnych - Potrzeby grupy w poszczególnych fazach
- Trening interpersonalny dla różnych grup uczestników
- Normy i reguły komunikacyjne – zawieranie kontraktu z uczestnikami treningu interpersonalnego
Zjazd III
TRENER
- Korzyści i zagrożenia (dla trenera) płynące
z prowadzenia treningów interpersonalnych - Filozofia i zasady pracy trenera
- Zadania trenera
- Podstawy psychopatologii
- Elementy pracy treningowej – ćwiczenia
Zjazd IV
NARZĘDZIA I TECHNIKI
- Komunikacja; język trenera
- Interwencje trenerskie
- Elementy pracy treningowej: sytuacje trudne
i sposoby reagowania – ćwiczenia - Przydatne techniki
- Przygotowanie uczestników STI do szkoleniowego treningu interpersonalnego
Zjazd V
SZKOLENIOWY TRENING INTERPERSONALNY
Trening interpersonalny, prowadzony sekwencyjnie
przez uczestników jako zmieniających się trenerów.
Po każdej sesji informacje zwrotne do prowadzących,
omówienie elementów procesowych.
Zjazd VI
OMÓWIENIE DOŚWIADCZENIA TRENINGOWEGO Z POZYCJI UCZESTNIKA (w oparciu o zapis treningu)
- Całościowe omówienie treningu
- Analiza procesu grupowego
- Role pełnione przez uczestników treningu
- Normy grupowe powstałe podczas treningu
Zjazd VII
OMÓWIENIE DOŚWIADCZENIA TRENINGOWEGO Z POZYCJI TRENERA (w oparciu o zapis treningu)
- Analiza interwencji trenerskich
- Sytuacje trudne, które zdarzyły się na treningu – możliwe sposoby reagowania
- Dylematy trenerskie
Zjazd VIII
PODSUMOWANIE
- Etyka trenera
- Misja trenera/moja misja jako trenera treningu interpersonalnego
- Inne możliwe sytuacje trudne podczas treningu interpersonalnego – sposoby reagowania
- Informacje zwrotne uczestników do siebie jako trenerów
- Podsumowanie STI i końcowe informacje zwrotne
JOLANTA SOKÓŁ – JEDLIŃSKA
Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła Studium Pomocy Psychologicznej, Szkołę Trenerów przy Instytucie Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, studium podyplomowe Life coaching przy Collegium Civitas. Jest trenerem i superwizorem rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Prowadzi treningi interpersonalne, asertywności, warsztaty komunikacji, pracy w zespole, organizacji czasu, antystresowe, rozwoju osobistego, szkolenia dla firm. Pisze programy, konsultuje zespoły trenerskie, szkoli i superwizuje początkujących trenerów. Jest autorką książki „Duchowość na co dzień”
BARBARA KOWALEWSKA
Psycholog, trener i konsultant. Specjalizuje się w zakresie rozwoju kompetencji osobistych, interpersonalnych i trenerskich. Współtworzy i realizuje programy rozwojowe – menedżerskie i trenerskie. Członek Rady Programowej i trener w Szkole Trenerów Biznesu Intra, certyfikowany konsultant D3™ (CertifiedBehavioral Consultant).
Od 12 lat zajmuje się tworzeniem i prowadzeniem szkoleń dla biznesu, organizacji pozarządowych i placówek dydaktycznych w obszarach tematycznych: asertywność, komunikacja interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, automotywacja i samoskuteczność, przywództwo i budowanie zespołów, twórczość i twórcze rozwiązywanie problemów. Szkoli trenerów w szkołach trenerskich i superwizuje ich pracę.
Zajmuje się diagnozą potencjałów kadry menedżerskiej i zespołów pracowniczych w oparciu o model D3™ (DISC, TEAMS, VALUES), wskazuje zarówno mocne strony zespołu, jak i poszczególnych pracowników, definiuje obszary do rozwoju, wspiera w konstruowaniu planów konkretnych działań. Prowadzi także kursy certyfikacyjne D3™.
Jest twórczynią metody KOMPAS – wspierającej trenerów w kompleksowej realizacji projektów rozwojowo-szkoleniowych w organizacji.