ZABAWA W MARIĘ CURIE- SKŁODOWSKĄ ZMIENIA PODEJŚCIE DZIEWCZYNEK DO NAUKI. NIEZWYKŁE BADANIA DOTYCZĄCE NIEZWYKŁEJ POLKI

 

Kiedy dzieci przebierają się za superbohaterów lub udają dane postaci, eksplorują jednocześnie, jak to jest posiadać różne zestawy cech i pełnić różne role. Najnowsze badanie omówione przez dr Renee Engeln na łamach „Psychology Today” sugeruje, iż udawanie utalentowanej kobiety-naukowca  może mieć ogromny wpływ na to, jak dziewczynki podchodzą do nauki.

 

 

Badanie z 2011 roku (QUANTIFYING THE GENDER GAP IN SCIENCE INTERESTS) wykazało, że dzieci niezależnie od płci do około 5 roku życia w równym stopniu interesują się przedmiotami ścisłymi, ale w miarę upływu czasu to się zmienia. Chłopcy zdecydowanie częściej wybierają nauki ścisłe, a dziewczynki humanistyczne. Autorzy badania z 2011 sugerują, że dzieci we wczesnym dzieciństwie nie mają jeszcze do czynienia z tak silnymi stereotypami, dlatego ich zainteresowania są wspólne niezależnie od płci. Z czasem jednak dochodzi do różnic, ale wyłącznie na bazie wzmacnianych w środowisku przekonań o „wrodzonych” predyspozycjach do danej dziedziny naukowej.

Badanie opisane na łamach „Psychology Today” zostało przeprowadzone przez naukowców z Yale i Duke i University of Chicago, którzy zrekrutowali 240 dzieci w wieku od 4 do 7 lat. Badanie odbywało się przez Zoom. Autorzy powiedzieli dzieciom, że będą bawić się w naukowców: „Naukowcy badają świat i odkrywają nowe rzeczy. Ważną częścią bycia naukowcem jest przewidywanie”. Przed rozpoczęciem właściwej części badania, dziewczynkom opowiedziano o Marie Curie- Skłodowskiej: „Dr Maria Curie- Skłodowska odkryła naprawdę ważne rzeczy na temat świata! Jej cechą szczególną było to, że zawsze bardzo ciężko pracowała, nawet wtedy, gdy było trudno. A gdy popełniała błąd, nie poddawała się, po prostu próbowała dalej!”. Dokładnie tak samo przedstawiono chłopcom Isaaca Newtona. Następnie dzieci rozpoczynały grę naukową. Jednak połowa dziewcząt i połowa chłopców została dodatkowo poproszona, aby podczas rozwiązywania zadań udawali danego naukowca. Udawanie polegało na przykład na tym, że w czasie rozwiązywania zadań, badacze pytali dzieci: „Jakie są twoje przewidywania, doktorze Isaac?”, a dzieci (w roli naukowców) odpowiadały na pytania.

Sama gra była prosta- dzieci musiały zgadywać, czy dane przedmioty w kontakcie z wodą utoną, czy będą się unosić. Prawdziwym czynnikiem mierzonym przez naukowców była wytrwałość dzieci, to znaczy po ilu pytaniach (pytań było w sumie 50) dzieci zdecydują się zrezygnować (po każdej próbie dzieci pytano, czy chcą grać dalej, czy wolą robić coś innego). Mierzona w warunkach pilotażowych skuteczność w odpowiadaniu na pytania była podobna dla obu płci. Natomiast dziewczynki rezygnowały znacznie szybciej niż chłopcy. W badaniach właściwych okazało się jednak, że te dziewczynki, które były proszone o udawanie Marii Curie- Skłodowskiej poddawały się później, niż dziewczynki nieproszone o udawanie. W przypadku chłopców nie miało znaczenia, czy byli oni proszeni o odgrywanie ról, czy też nie.

Autorzy badania sugerują, że zabawa w udawanie może być skutecznym sposobem na radzenie sobie ze stereotypami. Samo poznawanie wartościowych i inspirujących postaci to dopiero pierwszy krok ku dobremu, ponieważ niekoniecznie doprowadzi do zmiany zachowania. Kluczowe może być dopiero wcielenia się w daną postać.

Źródło tekstu: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/beauty-sick/202212/pretending-be-marie-curie-helps-girls-persist-science

Źródło do opisu badania: journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/09567976221119393

Źródło zdjęcia: Unsplash.com/ThisisEngineering RAEng