6 SPOSOBÓW RADZENIA SOBIE Z DOMINUJĄCĄ OSOBOWOŚCIĄ W PRACY

 

 

Prawie każdy zespół ma co najmniej jednego członka o dominującym typie osobowości, który jest motywowany osiąganiem wyników. Współpraca z takimi osobami dla wielu managerów i pracowników stanowi duże wyzwanie.  

 

Behawiorystka i trenerka Melody Wilding na łamach Psychology Today opisała sześć sposobów na radzenie sobie z ludźmi o dominujących osobowościach. Zdaniem Wilding jest to nielada wyzwanie- wielu klientów korzystających z prowadzonego przez nią coachingu uważa to za trudność niemal nie do pokonania, zwłaszcza jeśli sami z natury są raczej powściągliwi i wysoce empatyczni.

Autorka przekonuje, że nie trzeba rezygnować z własnych cech osobowości, aby dogadać się z dominującą osobą i prezentuje sześć sposobów na bardziej efektywną współpracę:

1. Skoncentruj się na tym „co”, a nie „jak”. Dominujące typy osobowości są zorientowane zadaniowo. Dbają o wyniki, a nie procesy. Rozmawiając z nimi, skup się na konkretnych, namacalnych faktach. Zdecyduj się na bezpośrednie twierdzenia lub sugestie- porozmawiaj np. o tym, jak twoja propozycja może wpłynąć na wyniki finansowe i oczekiwane rezultaty.

2. Pomiń small-talk. Dominujące typy osobowości działają w trybie pilnym i doceniają wydajność. Są to koledzy, z którymi możesz pominąć uprzejmości i przejść od razu do sedna. Kierowane do nich maile nie muszą zawierać zwrotów uprzejmościowych, takich jak: „Jak się masz?” lub „Mam nadzieję, że dobrze sobie radzisz”. Podobnie, jak w punkcie pierwszym, przejdź od razu do sedna, np. do ustalenia terminu najbliższego spotkania. Nie marnuj czasu na przerabianie wydarzeń lub powtarzanie szczegółów.

3. Daj im niezależność. Aby wpłynąć na dominujący typ osobowości, musisz zrozumieć, co jest dla niego motywacją. A są to zwykle osiągnięcia i oraz poczucie kontroli. Im więcej zapewnisz tej osobie miejsca na samodzielne rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, tym bardziej będzie ona skuteczna. Osobowości dominujące cenią autonomię, jeśli więc pracujesz jako manager rozdzielający zadania, upewnij się, że osoba ta dokładnie rozumie, kto za co odpowiada i jakim obszarem zarządza. W rozmowie z pracownikiem o osobowości dominującej możesz spokojnie koncentrować się na odważnych, ambitnych i długoterminowych celach.

4. Rozważnie zaznacz obszary wymagające poprawy. Do osób o dominującej osobowości najbardziej trafiają informacje zwrotne, które wprost odnoszą się do ich skuteczności i efektywności w pracy. Na przykład, jeśli dany pracownik o osobowości dominującej będzie zbyt bezpośredni, warto powiedzieć mu, że ta bezpośredniość może doprowadzić do zniechęcenia klienta, a co za tym idzie, niezrealizowania ważnego dla firmy kontraktu. Taka „oprawa” informacji zwrotnej może być bardzo motywująca i skuteczna.

5. Uzupełnij braki. Najbardziej efektywne zespoły wymagają mieszanki osobowości. Chociaż dominujące typy osobowości są zwykle innowacyjne i postępowe, mogą również przeoczyć ryzyko i działać zbyt szybko. Jeśli masz tendencję do bycia bardziej ostrożnym i świadomym decydentem, nie bój się ubogacać swój zespół o rozsądek i stabilność.

6. Nie traktuj osobiście zachowań, które wydają ci się szorstkie. Dominujące typy osobowości mogą być bardzo bezpośrednie, do bólu konkretne oraz reagować szybko i krótko na to, co mówią inni. Pamiętaj, że ich szorstkość nie oznacza, że są zdenerwowani, odrzucający lub nieufni. Dla tego typu osobowości oczekiwanie zwięzłości w interakcjach jest zwykle najnormalniejszym na świecie wzorcem zachowania.

źródło: Psychology Today/ 6 Ways to Deal with a Dominant Personality

Foto: Amy Hirschi by Unsplash