
GRUPA FOCUSINOWA DLA DZIECI
Grupa samoregulacji focusingowej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym doświadczających trudności w radzeniu sobie z emocjami. Grupa przeznaczona jest dla dzieci wieku wczesnoszkolnym (około 5-9 lat), które doświadczają różnych dolegliwości psychosomatycznych – szeroko rozumiane częste dolegliwości płynące z ciała, które nie mają swojego źródła w potwierdzonej diagnozie medycznej.
Okres wczesnoszkolny to newralgiczny czas, gdy dzieci nabierają kompetencji poznawczych, uczą się skupiać uwagę na zadaniu, ale jednocześnie są postawione przed nowymi wyzwaniami, poznawczymi i społecznymi. Uczą się analizować różne skomplikowane dla nich procesy i werbalizować, ale nie potrafią jeszcze skutecznie regulować swoich emocji (i zachowań), a tego wymaga szkoła. W efekcie, zamiast regulować, uczą się kontrolować siebie i hamować emocje, co często prowadzi do różnych dolegliwości bólowych.
Jak to działa?
Każdy z nas ma doświadczenie, kiedy po całym dniu pracy jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni, nie mamy energii, ani zasobów do sprostania codziennym sprawom. Jesteśmy rozregulowani emocjonalnie, wpadamy do tak zwanej „czarnej dziury”, z której trudno się wydostać. Musimy odseparować się od źródeł stresu, aby obniżyć poziom napięcia i zregenerować, nabrać sił do dalszej aktywności. Prawdopodobnie, gdybyśmy mogli zadbać o siebie wcześniej, na wczesnym etapie rozregulowania nie wpadalibyśmy w „czarną dziurę”.
Dzieci jeszcze silniej podlegają temu procesowi, gdyż ich układ nerwowy jest bardzo wrażliwy na wszelkie bodźce. Ponadto, dzieci dopiero uczą się radzić sobie z emocjami, nie mają jeszcze skutecznych i zdrowych strategii regulacji. Nawet drobne napięcie może od razu wrzucić je do „czarnej dziury” rozregulowania.

Korzyści z udziału
Dzięki grupie, dzieci będą mogły nauczyć się lepiej czuć sygnały płynące z ciała oraz zauważać indywidualne czynniki napięcia i stresu.
W grupie dzieci mogą:
- ćwiczyć uważność (focusing) na to, co tu i teraz dzieje się w ich ciele,
- zdobywać kompetencje samoregulacji emocjonalnej (zgodnie z metodą Self-Reg dr Stuarta Shankera) poprzez obserwowanie siebie i odkrywanie strategii wyregulowania poziomu napięcia i energii,
- ćwiczyć samoregulację emocji jako alternatywę dla samokontroli emocji (hamowania), z uwzględnieniem sytuacji, w których samokontrola jest pożyteczna i potrzebna.
Program
- integracja dzieci
- psychoedukacja w zabawie dotycząca emocji ich regulacji
- bajki samoregulacyjne (terapeutyczne)
- ćwiczenia rozpoznawania czynników stresu (self-regowe okulary)
- ćwiczenia uważności na sygnały płynące z ciała (płaszcz focusingowy)
- ćwiczenie komunikacji stanów emocjonalnych (poszukiwanie symboli zmiany emocji)
- poszukiwanie indywidualnych strategii regulacji emocji

INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Całość cyklu obejmuje 8 spotkań. Pierwsze zajęcia obędą się 8 listopada 2022 r.
- Grupa będzie liczyć maksymalnie 8 uczestników.
PROWADZENIE
Karolina Stepiuk – psycholog, psychoterapeuta. W pracy terapeutycznej z najmłodszymi wykorzystuje focusing (Eugene Gendlin) oraz elementy techniki samoregulacji emocjonalnej Self-Reg (Stuart Schanker). W procesie terapii dzieci i młodzieży uwzględnia współpracę z całym systemem rodzinnym.
TERMINY I CENA
- Zajęcia będą odbywać się we wtorki w godzinach 15:00 – 16:00.
- Koszt całego cyklu (8 spotkań) to 960 zł.
- Kwalifikacja do grupy obejmuje dwa 2 spotkania – każde po 50 minut, w cenie 180 zł.